Gamification is het toepassen van game-elementen in een niet-game omgeving, zoals het werkveld of het onderwijs. Bij Tele’Train staat een game altijd in dienst van een hoger doel. Het doel kan variëren van het overbrengen van kennis, houding of gedrag tot het vergroten van de betrokkenheid van werknemers bij bedrijfsprocessen en -doelstellingen. Door middel van het spelenderwijs overbrengen van kennis kunnen deelnemers sneller en effectiever leren dan bij traditionele leervormen. Waarom werkt gamification zo goed?Maar waarom werkt gamification zo goed? Gamification werkt als een turbo voor het leerproces. Door elementen te gebruiken die in games succesvol zijn, raakt de speler gemotiveerd en betrokken bij het leerproces. Zo kan bijvoorbeeld het behalen van badges bijdragen aan een gevoel van vooruitgang en kunnen beloningen zoals punten of rankings motiveren om extra moeite te doen. Daarnaast zorgt gamification ook voor interactie tussen de deelnemers. Spelers gaan op zoek naar samenwerking om hun doelen te behalen, waardoor nieuwe inzichten ontstaan en netwerken worden uitgebreid. Het stimuleert daarnaast ook het out-of-the-box denken, aangezien deelnemers geprikkeld worden om op creatieve manieren het doel te bereiken. Plezier in het leerproces door gamificationGamification draagt eraan bij dat deelnemers meer plezier hebben in het leerproces en hierdoor langer gemotiveerd blijven. Dit leidt tot een hogere betrokkenheid bij het werk en dus ook tot een hogere productiviteit. De implementatie van gamification binnen de werkomgeving vereist een stapsgewijze aanpak. Het is belangrijk om eerst te bepalen welke doelen er bereikt moeten worden en hoe gamification hieraan kan bijdragen. Vervolgens moet er gekeken worden naar de beschikbare tools en kanalen voor de uitvoering van het plan. Een goed voorbeeld hiervan is het gebruik van serious games voor het oefenen van nieuwe (werk)vaardigheden. Door het spelen van deze games kunnen medewerkers vaardigheden opdoen die ze direct kunnen toepassen in hun werk. Daarnaast kan het behalen van punten of badges bijdragen aan het stimuleren van gewenst gedrag en motivatie van werknemers. Vergroten van betrokkenheid van werknemersDe integratie van gamification kan daarnaast ook bijdragen aan het vergroten van de betrokkenheid van werknemers bij bedrijfsprocessen en -doelstellingen. Door bijvoorbeeld een leaderboard bij te houden, worden werknemers gestimuleerd om verschillende activiteiten of doelen na te streven, wat vervolgens weer kan leiden tot een hogere betrokkenheid bij bedrijfsdoelstellingen. Neem nu contact op met Tele’TrainAls u meer wilt weten over hoe gamification kan bijdragen aan het vergroten van de betrokkenheid van uw werknemers en het verbeteren van hun leerproces, neem dan contact op met Tele’Train. Onze experts staan klaar om u te adviseren over de beste aanpak voor uw organisatie. Aarzel niet om contact met ons op te nemen en ontdek hoe gamification uw bedrijfsdoelstellingen kan ondersteunen. |
https://teletrain.nl/wat-we-doen/gamification |
Goed artikel? Deel hem dan op:
Gerelateerde berichten:
- Hoe worden drukveren getest op hun kwaliteit en prestaties? Drukveren zijn een van de meest gebruikte veren en ze komen bijna overal voor. De toepassingen zijn legio en niet meer weg te denken uit onze samenleving [1]. Het is...
- Een vitaliteitsprogramma voor jouw bedrijf De werknemers van een bedrijf zijn natuurlijk van hele grote waarde voor het bedrijf, zonder de werknemers kan het bedrijf niet draaien en daarom wil jij als eigenaar van het...
- Straattaal op de werkvloer Het is uiteraard zeer irritant, als men werknemers heeft die aan de jongere kant zijn dan is de kans groter dat deze werknemers dan ook gebruik zullen maken van straattaal....
- Gebruik de beste kweektent: Tips bij het kiezen Een kweektent is een afgesloten, lichtdichte ruimte die is ontworpen om de ideale omgeving te bieden voor het kweken van planten binnenshuis. Het is een must-have voor iedereen die serieus...
- Flexibele kantoorinrichting Net zoals alles is ook kantoorinrichting aan trends onderhevig. Waar werknemers vroeger meestal de hele dag op hun vaste plek zaten te werken, kiezen veel bedrijven tegenwoordig voor een flexibele...
- Zwaartdeken kopen? lees mijn ervaring Wat zijn zwaartedekens? Een zwaartedeken is een zware deken (tussen de 3 en 15kg) gevuld met een materiaal zoals plastic pellets of glaskralen. De constante druk van de gewichten kan...