Een mooie website is fijn. Maar zonder sterke teksten ben je nergens. Je boodschap komt niet over, je bezoekers haken af en Google loopt je straal voorbij. Zonde, want met goede webteksten kun je veel meer bereiken dan je denkt. Je trekt de juiste mensen aan, maakt indruk én zorgt voor conversie. Maar hoe pak je dat aan? Wat maakt een webtekst goed? Als tekstschrijver neem ik je mee in de belangrijkste elementen van sterke webteksten. 1. Schrijven = gesprekken voerenJe schrijft geen tekst voor jezelf, maar voor je bezoeker. Die heeft een vraag, zoekt iets, wil ergens van af. Zorg dus dat je tekst voelt als een gesprek. Niet te stijf, niet te afstandelijk, maar menselijk en duidelijk. Alsof je samen aan de keukentafel zit. Tip: gebruik woorden als je, we, ons. Maak het persoonlijk. En gebruik actieve zinnen. 2. Eén stijl, overalWebteksten voelen als één geheel als je een duidelijke toon gebruikt. Serieus of luchtig? To the point of juist uitgebreid? Wat je stijl ook is: kies ’m bewust en houd ’m vast. In je homepage, op je contactpagina én bij je diensten. 3. Maak het makkelijk te scannenEen consistente tone-of-voice zorgt voor herkenning. En dat voelt vertrouwd. Webbezoekers lezen anders dan boeklezers. Ze scannen. Vliegen erdoorheen. Daarom:
Zo blijft je tekst overzichtelijk, ook op mobiel. 4. Schrijf met SEO in je achterhoofd (maar niet op de voorgrond)Google houdt van structuur en relevantie. Maar de gebruiker staat altijd op 1. Gebruik dus zoekwoorden, maar overdrijf niet. Zet ze in je koppen, eerste alinea’s en meta-beschrijving. Schrijf vooral natuurlijke, inhoudelijke teksten. SEO is geen trucje. Het is zorgen dat je tekst klopt. Voor de lezer én voor zoekmachines. 5. Verleid tot actieWat moet iemand doen na het lezen van je tekst? Dat moet je zó duidelijk maken dat er geen twijfel is. Dus geen vage zinnetjes als ‘klik hier’, maar:
Een goede call-to-action is concreet, aantrekkelijk en makkelijk. 6. Vergeet de kracht van verhalen nietMensen onthouden verhalen, geen feiten. Dus: leg niet alleen uit wat je doet, maar laat het zien. Bijvoorbeeld aan de hand van een klantcase, anekdote of situatie. Verhalen maken je merk menselijk. En daarmee geloofwaardiger. Liever een tekstschrijver inschakelen voor je webteksten?Benieuwd wat ik voor jou kan doen? Stuur me een bericht of neem een kijkje op de pagina webteksten schrijven. |
https://www.vanleeuwencommuniceert.nl/ |
Goed artikel? Deel hem dan op:
Gerelateerde berichten:
- Waarom reisblogs zo leuk zijn! Waarom Reisblogs zo Leuk Zijn! Stel je voor dat je met één muisklik de hele wereld kunt verkennen, de smaken, geuren en avonturen van verre oorden kunt proeven, en inspiratie...
- Blijf Op De Hoogte Het Laatste Nieuws Uit Delft Welkom bij het bruisende Delft! Of je nu een trotse inwoner bent, een nieuwsgierige toerist, of een enthousiaste student, het bijhouden van het laatste nieuws uit deze historische stad is...
- Het belang van een sterk webdesign in Kampen Het internet is verzadigd met miljoenen websites en elke dag komen er meer bij. Voor bedrijven in Kampen is het daarom cruciaal om op te vallen in deze zee van...
- Schattenjacht in Delft Ontdek de Betovering van Rommelmarkt Delft Welkom bij Rommelmarkt Delft Rommelmarkten zijn een begrip in Nederland en bieden een schat aan cultuur, nostalgie en avontuur. Maar wat maakt Rommelmarkt Delft zo speciaal? Voor kunstliefhebbers, antiekverzamelaars en...
- Het belang van voorbereiding bij het opzetten van een website voor jouw bedrijf Het besluit om samen te werken met een webdeveloper of internetbureau voor het opzetten van een website is een belangrijke stap vooruit. Hoewel een websitebouwer je zeker kan bijstaan als...
- Waarom een motivatiebrief schrijven zo moeilijk is Het lijkt wel een onmogelijke opgave, hè? Je zit daar, starend naar een knipperende cursor op een leeg scherm, en je vraagt je af hoe je moet beginnen. Een motivatiebrief...