Vroeger, en dan praat ik over de jaren 80/90, gebeurde er nog niet zo veel op het internet. Stonden er vrij weinig televisies in woonkamers en waren computers alleen voor de rijkeren der aarden toereikend. Wanneer je als bedrijf in die tijd wilde adverteren, dan kwam je al snel terecht bij een offline maandblad, krant of radiozender waar je een spotje kon draaien. Momenteel zijn de mogelijkheden op marketinggebied eindeloos. Zo is videoreclame niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Hoeveel reclamespotjes zie je per dag wel niet gemiddeld op televisie? Kijk je geen televisie, maar zit je hele dagen Youtube-filmpjes te bekijken, dan wordt je daar wel bestookt met tal van video-advertenties.
Waarom gebruiken zoveel verschillende merken en bedrijven dit marketingmiddel? Het antwoord is eigenlijk vrij simpel. 1. Het is effectief. 2. Het is relatief goedkoop. Wat maakt het zo effectief? Door middel van storytelling kan door een professionele agency lading meegegeven worden aan videofragment, waarmee de reclame boodschap veel sneller in de hoofden van de ontvanger blijft hangen dan wanneer zij een statisch beeld zouden hebben gezien. Een foto zegt meer dan duizend woorden. Maar een video van een aantal seconden zegt meer dan duizend foto’s en daarom meer dan een miljoen woorden.
Adverteren in het YouTube-netwerk is relatief goedkoop. De kost per Mile ligt vaak rond de €1,- á €2,-. Dit wil zeggen dat duizend mensen je video te zien krijgen voor die prijs. Vergelijk je dit met een televisiecommercial dan is dit vele malen goedkoper. Daarnaast kan je doelgroep die de video te zien krijgt ook nog eens volledig afbakenen. Op deze manier wordt het marketingbudget voor de campagne volledig ingezet op vertoningen aan de potentiële doelgroep. Weinig waste dus. Dat wat je wel zou hebben bij een televisiereclame. Als kers op de taart kan je ook nog eens je website achter de video hangen, waardoor geïnteresseerden ook direct kunnen doorklikken naar de desbetreffende website. Weer een voordeel van online videoreclame ten opzichte van offline televisiereclame.
Ben je een ondernemer en op zoek naar een geschikte partner die je kan helpen met videomarketing? Ga voor een full service digital agency die je gelijk in alle behoeften kan voorzien. Zowel video’s uitdenken, regisseren, produceren en daarnaast ook nog een wegzetten bij de juiste doelgroep.
|