Als ondernemer komen er een hele hoop taken op je af. Zo ben je opeens verantwoordelijk voor je eigen bedrijf naar jezelf toe, naar je gezin toe, naar klanten, en naar de belastingdienst. Op het begin wordt dit opgesplitst in taken zoals je uren bijhouden, zorgen dat je een plan hebt om winstgevend te worden, en zoveel meer. Veel van die taken wil je waarschijnlijk zelf doen. Er is tenslotte een reden dat je ondernemer bent geworden, en deel van die reden is dat jij sommige dingen beter kunt doen dan anderen. Welke taken moet je echter niet zelf op willen pakken? Wel zelfOp het begin kun je alles dat jouw visie aangaat sowieso dicht bij jezelf houden. Maak dus zelf je plannen inzichtelijk en zorg dat je het zó op papier hebt staan dat je het iemand anders ook duidelijk zou kunnen maken. Ook bijvoorbeeld je uren bijhouden kan op het begin nog prima zelf. Wat je daarna anders gaat doen zijn vooral de dingen die je graag zelf in handen wilt houden. Al het andere kán eventueel uitbesteed worden. BoekhouderEen goed voorbeeld van de dingen die je eventueel zelf kan doen maar niet hoeft te doen is de boekhouding. Er zitten heel veel regels en verstopte voordelen bij de boekhouding die een ervaren boekhouder voor jouw specifieke situatie er zo uit heeft gepikt. Als je dit zelf wilt leren kan het een heel pak tijd kosten om goed te weten wat je wel en niet mag doen. Bovendien is een boekhouder een fijne connectie om te hebben als je plotseling met een dringende financiële vraag zit die je zelf niet kunt oplossen omdat het internet er geen duidelijk antwoord op heeft. DesignNatuurlijk kun je een moer aandraaien onder de gootsteen, maar je bent geen loodgieter. Dit heeft als gevolg misschien dat er in een keukenkastje een lek ontstaat. Hetzelfde geldt voor design. Je zult vast wel weten wat je als logo en huisstijl wilt, maar het is geen garantie dat je het ook zelf professioneel kunt maken. Sommige taken kun je beter aan hun overlaten die er voor hebben gestudeerd. SEOSEO is ook zo’n verborgen taak. Je SEO zorgt ervoor dat je hoger in de zoekmachines uitkomt en dat mensen je dus daadwerkelijk kunnen vinden. Vaak kun je dan ook beter je SEO uitbesteden. Ga je zelf op onderzoek en snap je niet goed wat je moet doen of hoe je onderzoek moet doen om erachter te komen wat je SEO strategie moet zijn, dan zul je merken dat je groei wordt tegengehouden omdat je niet de juiste (of genoeg) mensen bereikt. Ga dus je SEO uitbesteden, net zoals andere dingen die bepalend zijn voor je groei of professionaliteit. |
https://www.b-analyzed.com/ |